Internetes bankkártyás fizetés változása 2021. január 1-től

Változik az internetes bankkártyás vásárlások jóváhagyásának folyamata!

2021. január 1-től még biztonságosabbá válik az internetes bankkártyás vásárlás.

A kártyabirtokosnak az internetes vásárlás jóváhagyásához egy internetes PIN kódot és egy egyszer használatos SMS üzenetben kapott kódot kell alkalmaznia.

Akkor végezhető el a vásárlás jelszóval történő hitelesítése, ha Ön megadta Bankunknak a mobiltelefonszámát, amire elküldhető az egyszer használatos kód.

FONTOS, hogy a Banknál megadott értesítési telefonszáma aktuális legyen!

 

A gyakran feltett kérdéseket tartalmazó összefoglaló IDE kattintva érhető el.

 

Mi változik 2021. január 1-től?

2021. január 1-től az EU bizottsági rendeletének1 megfelelve, az internetes bankkártyás vásárlások során bizonyos tranzakciók2 esetén ún. erős ügyfél-hitelesítést kell alkalmaznunk.

Az internetes bankkártyás vásárlás jóváhagyásához szüksége lesz:

  • állandó 4 számjegyből álló jelszó (internetes PIN - iPIN) és
  • egy díjmentes SMS-ben megkapott egyszer használatos kód
    megadására.

Online kártyás tranzakciók esetén, ha az ügyfél erős ügyfél-hitelesítés köteles tranzakciót végez, a hitelintézet általi jóváhagyást megelőzően kapni fog egy jelszót SMS üzenetben. Ilyen esetben az internetes fizetési felület átirányítja őt egy hitelesítési felületre, itt adhatja meg az SMS üzenetben kapott kódot, valamint az állandó 4 számjegyű jelszavát, azaz iPIN (Internetes PIN) jelszavát. Ha a két kódot helyesen begépelte a felületen, akkor a tranzakció jóváhagyásra kerül a normál, megszokott folyamat szerint.

A változás minden lakossági és vállalati fő- és társkártyát érint.

1) (EU) 2015/2366 európai parlamenti és tanácsi irányelvnek az erős ügyfél-hitelesítésre, valamint a közös és biztonságos nyílt kommunikációs standardokra vonatkozó szabályozástechnikai standardok tekintetében történő kiegészítéséről szóló 2017. november 27-i (EU) 2018/389 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelete, melyben meghatározott végső bevezetési dátum 2021. január 1.
2) Erős ügyfél-hitelesítést kell végezni valamennyi internetes vásárlási tranzakció esetén, olyan internetes elfogadóhelyek esetén, amelyek kártyaelfogadásban Európai Unión belüli pénzintézettel kötöttek szerződést. Emellett azonban más országok online kereskedői is megkövetelhetik. A recurring payment (ismétlődő internetes vásárlások, mely során az ügyfél megadja kártya adatait a szolgáltatónak) vonatkozásában csak az első tranzakció esetén. A hitelesítés kapcsán a Bank fenntartja a jogot, hogy a jogszabály adta kereteken belül további kivételeket alkalmazzon.

 

Miért van szükség a változtatásra?

Az erős ügyfél-hitelesítés alkalmazása az online bankkártyás vásárlások biztonságosabbá tételét szolgálja. Csak akkor lehetséges a vásárló Ügyfélnek megerősíteni a vásárlási szándékát, ha a bankkártya és a mobiltelefon is egyszerre a birtokában van és alkalmazza az iPIN kódját, és az SMS-ben kapott, egyszeri engedélyező kódot.

A bevezetésre kerülő hitelesítési eljárás amellett, hogy törvényi kötelezettség, nagyban növeli az Ön által végzett online tranzakciók biztonságát és csökkenti a visszaélések esélyét.

 

Milyen vásárlásokat érint a változás?

Minden olyan kereskedőnél történő online vásárlást érint, ahol a kereskedőnek az Európai Unión belüli pénzintézettel van kártyaelfogadói szerződése, és alkalmazza ezt a szolgáltatást.

 

Aktuális a Banknál megadott telefonszáma?

Online bankkártyás vásárlásait 2021. január 1-et követően csak akkor tudja teljesíteni, ha elvégezhető a hitelesítés, vagyis rendelkezik egy erre a célra megadott mobiltelefonszámmal, amire kiküldhető a fent említett egyszer használatos kód.

Ha a Banknál nem adott meg mobiltelefonszámot, vagy a korábban megadott telefonszáma már nem aktuális, akkor az online bankkártyás tranzakció SMS kód hiányában elutasításra kerülhet!

 

Hol és hogyan lehet a jelszót és a kódot megadni az internetes vásárlás során?

Az internetes bankkártyás vásárlás folyamata:

Az elfogadó internetes fizetési felülete a fizetés gomb megnyomását követően, az eddigiekben megszokott módon, a bankkártyán szereplő adatok megadása után, átirányítja Önt az MTB Magyar Takarékszövetkezeti Bank Zrt. hitelesítési felületére, itt adhatja meg az  iPIN jelszót és az SMS üzenetben kapott kódot.

Ha a jelszót és a kódot helyesen adta meg a felületen, akkor az online tranzakció jóváhagyásra kerül. Az egyszer használatos SMS jelszót csak az adott tranzakcióhoz tudja felhasználni (szükség esetén az oldalon található újraküldés gomb segítségével újra kérhető). Az iPIN jelszó ezzel ellentétben nem módosul tranzakciónként, minden vásárláskor ugyanazt kell megadnia az adott kártyához. Amennyiben ötször hibásan gépeli be a hitelesítő adatok valamelyikét, a kártyával 60 percig internetes tranzakciók hitelesítésére nem lesz lehetőség.

 

Mit kell tudni az iPIN jelszóról?

A kezdeti iPIN jelszó megegyezik majd a bankkártyájához tartozó bankszámlaszámának 13-16. karakterével, azaz a második 8-as blokk utolsó 4 számjegyével 

Pl: Számlaszám: 12345678–98765432–00112233, iPIN: 5432.

Ezt a kezdeti jelszót 2021. március 31-ig meg kell változtatnia bankkártyája segítségével az Bank által üzemeltett bármelyik ATM-en, vagy az Önhöz legközelebb eső Takarék Csoport hálózatába kapcsolt ATM-en keresztül.

 

A Duna Takarék Bank fiókhálózatának elérhetősége: https://www.dtbank.hu/hu/hasznos-informaciok/rolunk/fiokhalozat/fiokhalozat

További információ: https://mtb.hu/fontos-internetes-bankkartyas-fizetes-valtozasa#maintenance

 

A gyakran feltett kérdéseket tartalmazó összefoglaló alább olvasható: